Wat is een social media strategie?
Voordat ik je ga vertellen hoe je een social media strategie opstelt, is het handig om te weten wat een social media strategie precies is. Bij het bepalen van je social media strategie ga je werken aan het inzichtelijk maken van welke social media kanalen voor jouw bedrijf inzetbaar zijn en op welke manier je deze kanalen in wilt gaan zetten.
Doelstelling bepalen social media
Allereerst moet je voor jezelf gaan bepalen wat je wilt gaan bereiken met jouw social media. Waarom wil je dit in gaan zetten voor jouw bedrijf. Wat wil je ermee gaan bereiken? Is dit naamsbekendheid, verkeer naar je website, verkopen via social media, betere zoekresultaten op Google. Zet duidelijk voor jezelf op papier wat je doel is.
Doelgroep van jouw organisatie
Nadat je de doelstelling hebt bepaald kun je gaan kijken wie er in jouw doelgroep valt. Bekijk de demografische gegevens van jouw potentiële publiek.
Welke social media kanalen
Oke, nu weet je wat je wilt bereiken met je social media en wie je daarmee wilt gaan bereiken. Maar op welke kanalen bevindt dit publiek zich? Er is zoveel keuze uit diverse soorten social media. Op de pagina ‘Welk soort social media past bij mijn bedrijf’ kun je meer lezen over de diverse populaire kanalen. Bekijk daar welk kanaal bij jouw onderneming, doelstelling en doelgroep past.
Hoeveel tijd wil ik spenderen aan social media
Groei kost tijd. Dit is op vele fronten zo en zeker op social media. Het opbouwen en onderhouden van een netwerk is een tijdrovende zaak. Maar wel een lovende zaak wanneer je het goed uitvoert.
Plan je social media beheer op vaste tijden in je agenda in. Neem er op dat moment ook echt de tijd voor en zorg dat je niet wordt afgeleid.
Social media content
Nu je weet wat je wilt bereiken op social media, wie je wilt bereiken, waar je dit wilt doen en hoeveel tijd je eraan wilt spenderen is het tijd om de strategie om te gaan zetten in actie. Tijd om de social media content te gaan maken.