Social media kanalen voor bedrijven
Social media kanalen blijven nog ieder jaar in populariteit toenemen. Op ieder kanaal kun je jouw onderneming op een verschillende manier presenteren. Maar hoe weet je nou welk kanaal bij jouw organisatie past? Daarvoor moet je eerst weten welke kanalen er zijn en op welke manier je daar je bedrijf kunt laten zien.
Ondernemingen maken voornamelijk gebruik van (een selectie van) de vier populairste social media kanalen. Dit zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest. Maar een vijfde, genaamd Tiktok, is momenteel ook erg aan het groeien onder ondernemers.
Facebook voor bedrijven
Nog steeds is Facebook erg populair als social media kanaal voor ondernemers. Op Facebook kun je jouw pagina totaal inrichten naar jouw wens. Bij het aanmaken van je pagina kun je aangeven wat voor soort onderneming je hebt. Dit biedt verschillende mogelijkheden in de lay-out van je pagina. Bijvoorbeeld wanneer je een winkel hebt, kun je aangeven wat je openingstijden zijn. Selecteer je dat je diensten aanbiedt dan krijg je weer andere handige opties om je pagina goed in te delen.
Op Facebook kun je berichten delen met veel informatie en daaronder een bijpassende afbeelding of video. De tekst is in dit geval net zo belangrijk als de foto omdat beide in beeld springen wanneer volgers hun tijdlijn bekijken.
Facebook biedt ook opties als een evenement aanmaken. Heb je bijvoorbeeld binnenkort een modeshow in je winkel, een bingo in je café of een actieweek waarin je kortingen aanbiedt, maak dan vooral een evenement aan om deze extra onder de aandacht te brengen.
Instagram voor bedrijven
Instagram is een social media kanaal wat een enorme opmars heeft gemaakt in de laatste jaren ten opzichte van Facebook. Voornamelijk in de leeftijdscategorie van 18-45 jaar is dit momenteel het populairste social media kanaal.
Instagram draait om afbeeldingen. Op de tijdlijn komt de afbeelding prominent in beeld en maar een klein gedeelte van de tekst die je erbij zet komt in beeld. Het kiezen van de juiste afbeelding is daarom erg belangrijk, anders scrollen volgers snel door.
Voor bedrijven is Instagram minder goed in te richten dan bijvoorbeeld Facebook. De ruimte waarin je jezelf kunt presenteren is veel kleiner.
Wel heeft Instagram meer opties om jezelf te laten zien. Dit kan d.m.v. de berichten die je plaatst, video’s (Reels), Je verhaal waarin je aparte berichten kunt plaatsen en de optie dat je live kunt gaan. Je volgers krijgen dan een melding dat je live bent. Dit is een erg leuke optie om live een productlancering te laten zien, een Q&A te beantwoorden, een webinar te geven en nog veel meer.
LinkedIn als social media kanaal voor bedrijven
Naast je persoonlijke profiel op LinkedIn kun je voor je onderneming een bedrijfspagina aanmaken. Op LinkedIn werkt het delen van bijdragen hetzelfde als op Facebook. De tekst die je plaatst is belangrijk omdat een groot gedeelte hiervan in beeld komt, gevolgd door een eventuele afbeelding. Afbeeldingen zijn niet belangrijk op Facebook en LinkedIn maar trekken wel de aandacht van je volgers. Over alleen een tekst lees je snel heen en je wilt uiteraard niet dat volgers je berichten missen.
LinkedIn is compleet gericht op de zakelijke markt. Hier zul je niet snel zien dat mensen foto’s plaatsen van hun kat of van de dagelijkse bezigheden in huis. Nee, op LinkedIn deel je informatie over je onderneming, speel je in op actualiteiten waarin jouw onderneming zich bevindt en kun je bijvoorbeeld aangeven dat je op zoek bent naar nieuw personeel of opdrachten.
Pinterest voor bedrijven
Alhoewel Pinterest al lange tijd bestaat is deze voor veel mensen totaal onbekend. Maar voor bepaalde organisaties is dit een enorm interessant social media kanaal. Je deelt op Pinterest afbeeldingen van je bedrijf. Maar let wel, Pinterest is een app die mensen gebruiken om inspiratie op te doen. Ideeën voor outfits, stijlen voor nagellak, trends op gebied van kapsels, recepten en nog meer.
Heb jij een onderneming voor B2B of biedt je diensten aan op bijvoorbeeld administratief gebied dan is Pinterest niet het juiste kanaal voor jou.
Tiktok als social media kanaal voor ondernemingen
Sinds begin 2020 is Tiktok een enorme rage geworden onder voornamelijk tienermeisjes. Op de nieuwste hits werden allerlei dansjes bedacht, gefilmd en gepost.
Maar in de loop van 2021 zag ik een verschuiving hierin. Modeshows zag ik voorbij komen, make-up tutorials en het live inpakken van bestellingen van diverse soorten winkels.
De doelgroep van Tiktok is wel nog steeds de meiden onder ons. Maar de leeftijd is wel wat verschoven. Van 14 jarigen tot 40 jarigen zijn actief op deze app. Gaat jouw video ‘viral’ en laat je daar net dat ene shirtje in zien dan kun je er donder op zeggen dat het betreffende shirtje binnen no-time is uitverkocht.
Doelgroep
Kijk dus goed naar de doelgroep van jouw onderneming en naar wat je met jouw social media wilt gaan bereiken. Op welke kanalen zit jouw doelgroep en past je social media strategie hierop aan. Geen kanaal is hetzelfde!